2014年10月6日月曜日

フランソワ・トリュフォー『華氏451』 Fahrenheit 451 by François Truffaut

レイ・ブラッドベリの『華氏451』は、フランソワ・トリュフォーが1966年に同じ名前で映画化している。

トリュフォーといえば、フランスのヌーヴェルバーグの旗手として、『大人は判ってくれない』、『ピアニストを撃て』、『突然炎のごとく』などの作品で知られる。

トリュフォーは、当初、ブラッドベリのもう一つの代表作『火星年代記』の映画化を望んでいたが、ブラッドベリは許可を与えず、結果的に『華氏451』を映画化することになった。

ヨコハマトリエンナーレ2014に先立って、たまたまこの映画を目にする機会があった。

大まかなストーリーは、基本的には原作に忠実だが、細かい部分では、トリュフォーのこだわりの演出が見て取れる。

その意味では、原作とはまた違った、独立した映像作品としても、楽しむことができる。

現在のSFXを駆使したSF映画と比べると、未来社会を描いたシーンなどは、そのあまりの素朴さに唖然とする。

見方によっては、ヨコハマトリエンナーレ2014に展示されていた、映像作品との共通性も感じられる。

作品の質は、そこに使われている技術力の高さと、必ずしも一致するわけではない。

Ray Bradbury is "Fahrenheit 451", Francois Truffaut is a movie with the same name in 1966.

Speaking of Truffaut, as the standard-bearer of Nouvelle France Berg is known for works such as "Les Quatre cents coups".

Initially, Truffaut had wanted the movie masterpiece Another Bradbury of "Martian Chronicle," but it was decided that Bradbury does not give permission, and into a movie "Fahrenheit 451" as a result.

I had the opportunity prior to the Yokohama Triennale 2014, to see this movie happen.

A rough story, true to the original is basically, in small part, the effect of attention can be seen Truffaut.

In this sense, different again from the original, as well as a video independent works, it is possible to enjoy.

Compared to SF movies that make full use of SFX current, such as a scene depicting a future society, stunned the simplicity of the remainder.

Depending on the perspective, commonality was exhibited in Yokohama Triennale 2014, and the video works can also be felt.

The high level of technology being used there, the quality of the work is not always match.

0 件のコメント:

コメントを投稿